En oas för de yngsta.

Slumkvarteren i den brasilianska mångmiljonstaden São Paulo är en farlig plats att leva på, och mest utsatta är som så ofta barnen. Just därför finns Hoppets Stjärna på plats här, och sedan 2007 har vi startat sju förskolor för slummens barn. Den största av dem heter CEI Cerejeiras och har 519 barn, omhändertagna av 84 medarbetare.

Lokalen är en statlig grundskola som hade legat öde ett tag när Hoppets Stjärna 2012 gick in och renoverade den för att passa de allra yngstas behov. Bland mycket annat gjordes alla toaletter om så att de nu är i rätt nivå för de små att sitta på. Fröknarna är brasilianska, men deras pedagogik är svensk och målsättningen är att förmedla en utbildningsupplevelse som inspirerar och uppmuntrar varje barn att skapa, fråga och fantisera.

– Vi försöker se till att värdesätta och respektera de kunskaper som barnen redan har, säger Clayton Vojevodovas, ansvarig för Star of Hope Brazil. Eftersom barnen kommer från svåra hemförhållanden, och inte sällan har varit med om traumatiska upplevelser redan i unga år, gäller det att ha förståelse för det när de kommer till undervisningen. – Våra pedagogiska projekt är planerade och utformade med hänsyn till den verklighet varje barn lever i, säger Clayton. Vi är noga med att respektera den ”ryggsäck” som ett barn bär på. Vi vill väcka deras nyfikenhet och erbjuda en miljö som får dem att själva vilja göra nya upptäckter.

Skolans projekt och temaveckor – som kan handla om alltifrån julfirande till teman som ”havets djur” eller förberedandet av en gemensam skolmusikal ser till att inkludera såväl barn och lärare som övrig skolpersonal och barnens familjer.
– Allt vi gör tillsammans med ett barn på skolan sker med hänsyn till barnets utveckling och vilket mål vi vill försöka uppnå. Sysslor som att borsta tänderna, tvätta händerna, äta, röra sig genom korridorerna eller helt enkelt rätta sig efter dagliga rutiner sker med ständig vägledning från en lärare och ses som en viktig del av barnets inlärning.
– Det är viktigt för oss att barnet deltar aktivt i sin egen undervisning, förklarar Clayton. Det ser vi
till genom att bland annat anordna gruppaktiviteter och övningar som uppmuntrar dem att resonera, ifrågasätta och dra slutsatser. Vi är också övertygade om att en aktivitet som barnet själv får vara med och utföra med sina händer leder till en djupare inlärning.

En dag på förskolan

I Sâo Paulo, Brasilien

Kl. 07.00 Skolgårdens portar öppnas och en skara förväntansfulla barn strömmar in, glada att få återse sina fröknar och varandra. En ny, spännande dag kan ta sin början.

Kl. 07.30 Dags för frukost! Den är det första av inte mindre än fem mål mat som barnen serveras varje dag, och som ser till att de håller sig pigga, glada och välmående.

Kl. 08.00 Utbildningsaktiviteter står härnäst på schemat. Här handlar det om att få lära sig nya saker genom sång, musik och dans, lekar, övningar och gruppaktiviteter.

Kl. 09.30 Äntligen dags för mellanmål! Dagens första mellanmål. Här serveras det frukt, juice, yoghurt samt annat smått och gott som håller magen mätt utan att göra den för tung för spring och bus.

Kl. 10.00 Lekdags! Här får barnen gott om tid att leka, eftersom de ansvariga vet att leken är en oumbärlig del av barnens inlärning och utveckling.

Kl. 12.00 Lunchen, dagens tredje mål, är alltid varm och tillagad i det egna skolköket.

Kl. 12.30 När magarna är fulla och tallrikarna tomma är det hög tid att sova middag. Det gör barnen på varsin madrass medan personalen vakar över dem. Två timmars sömn ger kraft till nya upptåg.

Kl. 14.30 Tack vare dagens andra mellanmål får barnen genast något trevligt att vakna upp till.

Kl. 15.00 Aktivitetstimmar. Här kan innehållet variera mycket och det är nästan bara barnens fantasi som sätter gränser. Ibland håller de till inomhus, ibland på den inhägnade lekplatsen.

Kl. 16.30 Tiden är inne för dagens femte och sista måltid. Liksom lunchen är maten omsorgsfullt tillagad, så att barnen ska klara sig ända till frukosten nästa morgon ifall det skulle krävas.

Kl. 17.00 Dagen är slut, och föräldrarna dyker upp för att ta med barnen hem – även om barnen inte alltid är så sugna på att lämna förskolan.
”På en annan förskola grät min dotter varje morgon när jag lämnade henne där”, berättar en förälder. ”Här gråter hon istället när jag hämtar henne, och det är så jag vet att det här är en riktigt bra skola.”

Tack för att du är fadder!

Tack för att du vill vara med att förändra barnens situation till det bättre i Brasilien. Det betyder så mycket att du finns där för slummens barn. Vi kan inte lösa alla deras problem över en natt, men tack vare att du bryr dig kan de vakna varje morgon och känna framtidshopp. Det ger dem kraft, lust och motivation att kämpa vidare mot nya mål. På så vis bidrar du till att forma en ny generation som med gemensamma krafter kan skapa bättre tillvaro för sig själva och samhället omkring sig. Därför är din hjälp ovärderlig. Än en gång, ett djupt och varmt TACK!

Dela med dina vänner: