GranskadGodkand GG 2017

Dennis bloggar bild

London har sina dubbeldäckare, New York sin tunnelbana, Japan sina snabbtåg och Manila sin Jeepney. Ingen av de andra färdsätten är lika farliga, smutsiga och obekväma som Jeepney. Trots detta så har det de senaste månaderna varit stora protester när myndigheterna nu ska börja fasa ut dessa fordon.

De första jeepneys gjorde från jeepar som amerikanerna lämnade efter andra världskriget. Smarta och händiga filippinare gjorde om dem, satte in ett par bänkar och började använda dem i som billigt transportmedel i lokaltrafiken, både för korta och långa sträckor.

Efterfrågan på dessa fordon var så hög, att fabriker började tillverka dem i egna fabriker. Man målade dem allehanda föremål, satte på kromdetaljer, stora strålkastare och massa annat lull-lull. Inte att förglömma ordentliga musikanläggningar så klart!

Dessa jeepneys har kanske gjort sitt. De äldre sprutar ut avgaser, de obekväma bänkar är svåra att klättra in och ur. Det finns ingen luftkonditionering. Det är ofta riktigt trångt, vilket gör det lätt för ficktjuvar och rånare. Dessa fordon stannar lite här och där, gärna mitt i filen och släpper av och på passagerare, vilket gör att de blockerar för andra.

Man vill nu i ett första steg förbjuda jeepneys som är äldre än 15 år under 2018. På sikt ska alla bort enligt beslut. De ska ersättas med modernare modeller där man kliver in genom en sidodörr, individuella säten och ha luftkonditionering med mera. Men ägarna protesterar högt och ofta över det. De ska få fördelaktiga lån för att byta upp sig. Men de klagar på att de kommer inte få några passagerare, då priset måste gå upp mer än 150% från 8 till 20 pesos för att de ska kunna tjäna några pengar.

Jag tror många av dessa ”nationalsymboler” kommer rulla på vägarna under många år till.

jeepney 1

jeepney 2

jeepney 3

jeepney 4

jeepney 100

jeepney 101

jeepney 102